Dnes je to přesně třicet od okamžiku, kdy došlo k tragické havárii jaderné elektrárny v Černobylu. Tato katastrofa zasáhla celý svět a není divu, že se výrazným způsobem otiskla i v populární hudbě. Pojďme si některé odkazy na havárii a inspirace ze zóny kolem elektrárny v ukrajinském Černobylu, zasažená jadernou havárií, postupně představit.
Rok po Černobylské tragedii vydal DAVID BOWIE jedno z nejslabších desek své kariéry – Never Let Me Down. Světlou výjimkou je ovšem singl Time Will Crawl, který se věnuje tématu negativního vlivu průmyslu na životní prostředí. Významnou roli v textu má tehdy čerstvá událost nukleární katastrofy.
O rok později se k události vyjádřila metalová ikona SAXON. Na deváté desce Destiny najdeme závěrečnou položku Red Alert, která se věnuje Černobylské katastrofě.
Německo má k jaderné energii dlouhodobě negativní postoj. A s ním i elektronická legenda KRAFTWERK, která v legendární skladbě Radioaktivity neopomene od roku 1991 připomínat veškeré jaderné katastrofy, včetně té Černobylské.
Podobně jako David Bowie, tak i PINK FLOYD bere Černobyl spíše za symbol negativního působení člověka na přírodu. Proto se video k singlu Marooned z desky Division Bell z poloviny věnuje ruinám města Pripjať opuštěného po jaderné katastrofě.
Co všechno jsme jako lidstvo dokázali? Negativní výčet recituje rapper EXAMPLE v klipu ke skladbě What We Made ze stejnojmenné debutové desky v reáliích opuštěného města Pripjať.
Dark ambientní projekt DER BLAUE REITER ze Španělska se nechal volně inspirovat příběhem jaderného výbuchu, aby na jeho základě stvořil v roce 2009 desku nazvanou Nuclear Sun – Chronicle Of A Nuclear Disaster.
Řada kapel se inspirovala jadernou katastrofou a název elektrárny se jim vpašoval do názvu. Ať už se jedná o hardcore partičku z Kanady LAST CALL CHERNOBYL, DJ CHERNOBYLA z Brazílie nebo domácí CHERNOBYL GENERATION, kteří fungují na lokální úrovni celou dekádu.
Polský industriální projekt JOB KARMA v Pripjati nasbíral zvuky, z kterých sestavit kostru páté dlouhohrající desky, lakonicky nazvané Tschernobyl.
Skladatelka ELIŠKA CÍLKOVÁ zvěčnila zapomenutá místa vylidněného města Pripyat ve své hudební tvorbě. Snažila se najít v městě Pripjať opuštěné klavíry. Jejich hru i zvuky okolního prostředí zaznamenala na nahrávací zařízení, aby pak v Praze s těchto skic sestavila desku nazvanou Pripyat Piano.
Pavel Zelinka