Rubrika:  Recenze, publikováno: 29.04.2023
STEPHEN STILLS

Titul: Live At Berkeley 1971

Vydavatel: OMNIVORE RECORDINGS

Total time: 65:58

Žánr: FOLK ROCK

Debutové LP Stephena Stillse kritika přijala dobře, možná kromě nesporně kvalitního materiálu napomohla ještě čerstvá euforie z CSN&Y a hvězdná sestava (Clapton, Hendrix, Cass Elliot, Ringo Starr…), ale „dvojka“ z roku 1971 upadla okamžitě v nemilost. Částečně za to mohly sebelítostivé texty (milostný trojúhelník Stills-Nash-Rita Coolidge udělal své), dílem ambiciózní aranže za účasti Memphis Horns. Když pak Stephen vyjel na turné s celým tím dechovým cirkusem za zády, pohnojil si to hlavně sám, protože si příliš oblíbil občerstvení od firmy Jim Beam a údajně pak nebyl schopen najít ani stoličku u piana.

Jak to bylo s jeho hudební formou na tehdejších cestách doopravdy, může nyní posluchač posoudit sám za sebe z technicky překvapivě skvěle sejmutého záznamu, který vydala firma Omnivore. Moc nevěřte bombastickému traileru, jelikož plně kapelových songů s elektrickou rytmikou tu moc není – pouhé čtyři kousky, naštěstí alespoň jeden nevydaný titul Lean On Me a pořádně rozsólovaná Cherokee. I tak je celá věc mimořádně svěží a akustická ruční práce pana kapelníka byla tou dobou prostě úchvatná. Ve dvou věcech se tu objevuje David Crosby, druhé hlasy a druhou kytaru propůjčuje dnes již zapomenutý písničkář Steven Fromholz (při představování kapely zde Stills vtipně uvádí příklady, jak který publicista dokázal zkomolit jeho jméno).

Live at Berkeley je mnohem lepší než o tři roky později nahrané LP Stephen Stills Live, není tak rutinní a je znát, že to nejlepší mělo teprve přijít – ano, všeho schopný ansámbl Manassas s Chrisem Hillmanem z The Byrds jako hlavním sparingpartnerem. Právě rozšířená výroční (aha, tak to už nestihli) edice nesmrtelného dvojalba Manassas z roku 1972 by měla údajně být další archivní položkou, o které se psalo loni v létě, když Stills prodal svůj katalog akvizici Irvinga Azoffa Iconic Artists Group. Tak snad to klapne.

4/5

Jan Tesař

(Navštíveno 80krát, z toho 1krát dnes)