Rubrika:  Recenze, publikováno: 10.02.2020
VINTAGE WINE

Titul: Dryghtyn

Vydavatel: AVIK

Total time: 40:36

Žánr: CELTIC FOLK ROCK

Pražská formace Vintage Wine hraje v nástrojovém obsazení akustická kytara, mandolína, housle, baskytara a bicí. Možná je to trochu rouhačský nápad, ale někdy přemýšlím, jak by to znělo, kdyby sem tam sáhla i po kytaře elektrické. Její muzika by dostala ještě trochu jiný rozměr. Na druhou stranu, tenhle soubor tu svoji „kelťárnu“ podává sice v akustickém balení, avšak s tak strhující koncertní energií (kterou se celkem podařilo přenést i do studiové nahrávky, což u podobných kapel nezřídka bývá kámen úrazu), že se nerozpakuji mluvit o unplugged nářezu, který má mocný punkový a místy skoro až metalový náboj. Čili s nabroušenou zboostrovanou kytarou by to vlastně bylo celé jen zpečetěno…

Ale dosti spekulací – je to, jak to je, a vlastně tu není nic špatně. Drajv skupině dodává i sebevědomý pěvecký projev frontmana Petra Poláka, jinak též mandolinisty. Dokáže být mimořádně naléhavý a až jedovatě průrazný, nicméně když na to přijde, tak i zklidněle vroucný a pokorný. Každopádně z něj postupně vyrůstá opravdu výrazná osobnost s nemalým charismatem, nejen co se pódiového vystupování týče. Navíc angličtina mu nečiní nejmenší problém, i když občasný „odskok“ k mateřskému jazyku by mohl být také zajímavý, což na předchozím albu ukázal popěvek U Dunaje mezi poli.

A pak je tu další trumf, díky němuž se Vintage Wine v pomyslném tuzemském hudebním mariáši stávají čím dál významnějšími hráči: větší než malé množství posluchačsky libých (a rozhodně ne urputně vlezlých) melodií. Warmachine, Bealtine Fires, You And Me, Free nebo patrně „nejirštější“ skočný kousek Little Paddy, to vše jsou takříkajíc jednoznačné hitovky! O převzatém songu Jimmyho MacCarthyho Ride On (který před časem báječně uchopili mj. i folkmetaloví Cruachan s hostujícím Shanem MacGowanem) ani nemluvě. Pobaví i fórek v písni Tribe v podobě citace „skřehotavého“ partu Marianne Faithfull z metallikovského songu The Memory Remains.

Už minulá, v pořadí druhá deska Thrashfolk byla výborná. Dnes jsou Vintage Wine možná ještě sebejistější a přesvědčivější parta, která hraje zábavnou a přitom chytrou muziku. Chcete-li odvaz na úrovni, nikoliv jen tupé „dupárny“, zkuste tuhle pětici.

4/5

(Navštíveno 386krát, z toho 1krát dnes)
0