Rubrika:  Recenze, publikováno: 24.03.2019
PŮLJABLKOŇ

Titul: Světelné léto

Vydavatel: GALÉN

Total time: 35:56

Žánr: FOLK/ALTERNATIVA

Duo Půljablkoň, které tvoří dnes už jediný zakládající člen Jablkoně Michal Němec a naopak nejmladší posila téže formace, zpěvačka Marie Puttnerová, pokročilo od bezejmenného debutu z roku 2014 ke druhému albu Světelné léto. Třinácti původním skladbám se vymyká pouze moravská lidová Javorové husle, autorem je většinou Michal Němec, jehož hudební monopol narušuje hudbou k písni Kružnice léta bývalá zpěvačka i saxofonistka Jablkoně Anna Duchaňová, dvěma texty přispěli Zuzana Wirthová (K ránu), takže ani v jejím případě úroda nepadla daleko od stromu, a Martin Kyšperský z Květů (Smutná dívka ve vlaku). Reinterpretace se dočkala skladba Šťastný a veselý z alba Hovada boží (2004), což je koncept známý jak z prvotiny Půljablkoně, tak i starších alb domovské skupiny.

Efektivnímu doprovodu kytary, zažitému z koncertů dua, na albu odpovídají jen skladby Pták se zlatou chocholkou, Moře chodí a vlastně i Jantarová řeka, kde barmské želízko hrajícího producenta Ondřeje Ježka, v jehož studiu JÁMOR nahrávky vznikly, není problém přeslechnout. Aranžmá pomohlo více rozkošatit ještě několik dalších hostů, nadžánrový pianista Michal Nejtek, který v Kružnici léta navíc překvapí neoposlouchaným famfrnochem (rytmickým lidovým nástrojem původem z Chodska), jazzoví dechaři Jan Jirucha a Pavel Zlámal, ale s lesním rohem i „vážňák“ Tomáš Kirschner, jehož jméno si možná vybaví fanoušci skupiny Mig 21 díky orchestracím jejích skladeb pro unikátní koncert na Berounských Letorostech v roce 2008. Netypickými perkusemi (dřevěná žába, temple block a prací zvony) přispěl ve dvou skladbách také kmenový bubeník Jablkoně Petr Chlouba. Světelné léto představuje křehkou filigránskou záležitost, která si s originalitou „neprořezané“ Jablkoně v ničem nezadá.

4/5

(Navštíveno 183krát, z toho 1krát dnes)
0