POVĚTROŇ

Rubrika:  Recenze, publikováno: 16.04.2020
POVĚTROŇ

Titul: Second

Total time: 55:51

Celé desetiletí od vydání prvotiny Apples & Oranges trvalo, než se pražská družina Povětroň dokopala k vydání druhého alba (v mezičase stihla zrealizovat aspoň EP Stories, ale to už je taky osm let). Její novinka ovšem jasně ukazuje, že někdy se opravdu vyplatí nikam nespěchat.

Second je svým způsobem pocta – přesněji řečeno hodně povedená pocta – americkým devadesátým rokům. Reflektuje různé výhonky vyrašivší z kmene kytarového rocku, kterému se tehdy v USA říkalo alternativní či nezávislý. Sami členové Povětroně přiznávají svoji zálibu ve „špinavém“ soundu seskupení jako Sebadoh, Pavement, Dinosaur Jr. či The Replacements a na zvukovém charakteru desky (natočené paradoxně ve spolupráci nikoliv s americkým, nýbrž britským producentem Stephenem Abrehartem) se to projevilo, avšak pozorný posluchač nejspíš vystopuje i další, opět vesměs zámořské inspirace, včetně seattleského grunge. Nic závratně původního tudíž nečekejte, jenže na druhou stranu se ani náhodou nejedná o přehnaně konkrétní nápodobu někoho či něčeho konkrétního, což je fajn.
Mnohem víc fajn je ale něco jiného. Hudba Povětroně je na jednu stranu tak akorát syrová (což je dáno i tím nejzákladnějším tříčlenným rockovým obsazením kytara-basa-bicí), zároveň však většinou i výrazně, ba v daném žánrovém kontextu přímo nadnormálně melodická – myšleno v dobrém. Skupina zcela nenuceně dbá na náležitou nosnost užitých riffů a hned úvodní song A Place je úžasně chytlavá pecka, stejně jako třeba Among The Stars, Dead Star, silně „nirvanovitá“ Hey Girl (třebaže ta vzdává hold Kim Gordon ze Sonic Youth) nebo Lonely připomínající Soul Asylum v nejlepší formě. Pouze v případě skladby 1+1=1 už se pánové dostali někam na odrhovačkové scestí.

Prostě máme co do činění s vydatnou kolekcí „cool“ písniček, v nejlepším smyslu příjemných a vkusných. Jen pořád přemýšlím o „logickém rozporu“ mezi hezkým českým, z literatury vypůjčeným názvem kapely a tím, že používá texty výhradně v jazyce anglickém…

3,5/5

(Navštíveno 126krát, z toho 1krát dnes)
0