Rubrika:  Recenze, publikováno: 27.04.2019
FILIP TOPOL

Titul: Nebe je zatažený

Vydavatel: INDIES SCOPE

Total time: 73:03/79:18/45:14

Žánr: ROCKOVÝ ŠANSON

Komplet Nebe je zatažený připomíná sólová vystoupení zpěváka, pianisty, skladatele i textaře Filipa Topola, jehož dráha se uzavřela předčasně 19. června 2013 krátce po čtyřicátých osmých narozeninách. Záznam koncertů z 27. a 28. prosince 2000 v jabloneckém Klubu Na Rampě je kvůli maximální hrací době cédéček rozdělený do tří částí. Písničkové jádro obou koncertů zachytily první dva disky Sou pastýři a Neklidná noc, třetí V září už nikdy netanči soustředil instrumentálky i dvě verze (pod)titulní skladby s vyšším podílem improvizace, které se stopážemi liší o více než čtyři minuty. Playlisty vystoupení měly průnik v sedmi písních, takže nelze přeslechnout jejich rozdílné vyznění, pojetí i řazení.

Dvě desítky skladeb se míjejí s Topolovými sólovkami Sakramiláčku (1995) a Střepy (1999) a vycházejí z repertoáru domovských Psích vojáků, ať už jde o časem prověřenou klasiku jako Sbohem a řetěz, Chce se mi spát a Russian Mystic Pop Op. II nebo silně zastoupenou (tehdy aktuální) řadovku Myši v poli a jiné příběhy z konce století. Stínu své nejznámější Marilyn Monroe se však Topol cíleně vyhýbal a koneckonců i Žiletky zazněly pouze na závěr prvního koncertu až jako přídavek. V komornějších sólových vystoupení vyznívají písně Psích vojáků (slovy Filipa Topola „nezaštítěné nějakým kolektivem“) niterněji, víceméně jako rockové šansony. Klavírní doprovod je účelný, Topol si s technikou hry hlavu moc nelámal, výjimečný byl hlavně jako skladatel a improvizátor. I když dramaturgie třetího disku vznikla coby „z nouze ctnost“, připomíná velmi dobře kreativitu Topola instrumentalisty, podobně jako živák Fantazie g moll (2014) se starším záznamem varhanního recitálu z mikulovské Dietrichsteinské hrobky, který vydala Knihovna Václava Havla.

Ediční počin z kompletu Nebe je zatažený dělá také rozkládací digipack s hutným průvodním slovem Tomáše S. Polívky, grafikou Zuzany Pálešové, potvrzující, že v jednoduchosti je síla, a z titulního portrétu Filipa Topola je zřejmé, že jeho autorka Eva Turnová to umí nejenom s baskytarou.

4,5/5

(Navštíveno 225krát, z toho 1krát dnes)
0