FANFÁN TULIPÁN

Rubrika:  Recenze, publikováno: 27.04.2020
FANFÁN TULIPÁN

Titul: Genius noci

Total time: 45:40

Žánr: JAZZ

Kapela Fanfán Tulipán je na scéně od roku 2009 a nepochybně už v začátcích muselo být kapelnici Elišce Vidomus (dříve Svobodové) jasné, že už z podstaty žánru, jakým se kapela prezentuje, bude cesta za početnějším publikem dlouhá. Na druhou stranu, s novým albem Genius noci  je tu pro další dekádu velká příležitost posluchačskou cílovku rozšířit.

V začátcích kapela popisovala svůj styl jako „kinder-jazz“, ale od té doby urazili dlouhou cestu a na novince je to celá plejáda žánrových odstínů a nejroztodivnějších jazzových hrátek. I přes svou vrozenou něhu tohle není deska na odpoledni schrupnutí. Je totiž jako malé dítě, které do vás šťouchá a vyžaduje pozornost. Dobrým příkladem je úvodní skladba Muži v oflajnu, která vás bude co hodinu budit, kdyby se vám přece jen podařilo usnout.

Velice brzy je jasné, že nejsilnější motivy jsou jako hravá pohádka, jejíž příběh určují hlavně dechové nástroje v čele s flétnou Štěpána Zbytovského, ale přidává se i harmonika nebo xylofon. Něco jako byste se ocitli v díle mistra Jiřího Trnky. Základ skladeb napsala frontwoman Eliška Vidomus a i proto, že většinu sólového prostoru dostaly další nástroje, je její vokální úloha spíše sváteční. Dopřeje si pouze drobný vstup v barovém kousku jménem Opuštěnej byt a především v klíčovém singlu Genius noci s prvky britského progu. Jazzové exhibice střídají ambientní krajinky, ale pod hravými ústředními melodiemi se skrývá seriózní řemeslná muzikantská práce. Nemluvě o přizvaných hostech: Vibrafonista Radek Doležal (Mallet Q), tubista Šimon Janák (Tygroo), ale hlavně trumpetista Oskar Török (Vertigo), který posunul finální skladbu Fjord na opravdový vrchol desky. Neustále jsem v hlavě přepínal mezi soundtrackem k Tankovému praporu a dílem mistra Trnky. Pak už to byla severní krajina s touto naprosto brilantní záležitostí, která by mohla místo desíti minut trvat i dvacet. Jenže, to by se nesměl ozvat sousedovic zlatý ale hyperaktivní potomek jménem Muži v oflajnu, který neruší, ale mohl si říct o fotbálek později.

Kapelní cílovka dostává další výbornou desku a ti nedotčení z vás zvažte cestu do Polabí. Zatraceně lákavý trip.

4,5/5

Dan Sywala