Rubrika:  Recenze, publikováno: 08.10.2019
BLUES SESSION

Titul: Živé vykopávky

Vydavatel: GALÉN

Total time: 68:36

Žánr: BLUES/FOLK/ROCK

Pamětníci si Blues Session vybaví jako volné sdružení muzikantů, jež spojovala jména Petra Kalandry a Pavla Skály, ti později narození možná jako stálou skupinu kolem Jaroslava Olina Nelezchleby. O žádné stylově čisté dvanáctky však nikdy nešlo, pojítkem byly domácí standardy s širokým záběrem od zámořské klasiky (namátkou Bob Dylan či Neil Young) po tuzemská čísla, a nejenom z repertoáru Marsyas nebo mladších Etc…, což tady potvrzuje třeba letitá dylanovka Queen Jane Approximately s českým textem Chci tě znát od Hutkovy první manželky, výtvarnice Zory Růžové. Ta má také s šesti dalšími covers, kterým se zčásti vymyká kalandrovka Postavím si dům z obilí (u té se její autor v textu u Cata Stevense jen inspiroval), průnik se dvěma dlouho nedostupnými alby, jež pod hlavičkou Petr Kalandra & Blues Session (Vol. 2) vyšly v letech 1993 a 1994.

Není důležité různé nahrávky s odstupem více než čtvrt století srovnávat. Petr Kalandra je jednou provždy nenahraditelný, ale civilním pojetím ho se ctí zastoupili sám kapelník i Ondřej Konrád, který vystřídal foukací harmoniku za mikrofon ve třech skladbách, čítajících Skladníka (Cleaning Windows, v originále Van Morrison), Břímě (The Weight, The Band) a zmíněnou Postavím si dům z obilí, jinak jednu z perel debutu Marsyas. Oba (stejně jako Pavla Skálu) si ostatně se značkou Blues Session spojujeme od počátku 80. let, z nichž však vydatně ubral zákaz po koncertu v Lucerně v říjnu 1982, který zasáhl nejen Vladimíra Mišíka. Repertoár v poslední kapelové inkarnaci rozšířily tři trvalky, jež spojují texty Jiřího Dědečka a řadovky Etc…; ke Slovům a Hondurasu napsal Olin Nejezchleba hudbu, ale o pár let starší Bohové z alba Gambrinus (1993) se stali jeho prvním sólovým hitem. Z posil už z našeho milénia zbývá zmínit baskytaristu Václava Vávru, bubeníka Jiřího Zelenku, dechaře Jiřího Hálu a Michala Geru a klávesisty Jakuba Doležala i Zitka.

Čtrnáct koncertních nahrávek s nakažlivě pohodovou atmosférou vzniklo během loňských koncertů v pražské Malostranské besedě, v Loděnici a Sedlčanech. Vydavatelstvím Galén vzorně připravený živák má booklet, zahrnující kompletní texty, hutný sleeve-note Ondřeje Konráda i řadu fotografií. Výrazný obal potvrzuje zřejmě nevyčerpatelnou invenci Karla Halouna a Luďka Kubíka, kteří si tentokrát pro titul „objednali“ štoček s ruční sazbou u Jaromír Šťourala, který vede knihtiskařskou dílnu na UMPRUM.

4/5

(Navštíveno 280krát, z toho 1krát dnes)
0