Pětapadesát let slaví 10. března producent Rick Rubin. Vyhledávač talentů a producent, kterému prošly studiem desítky umělců a který se podílel na vzniku mnoha ikonických desek posledních více jak tří dekád a stala se z něj jedna z nejdůležitějších hudebních osobností moderní muziky.
V 80. letech přispěl k rozmachu hip – hopu a zároveň vyšlapal cestičku Slayer. V roce 1994 restartoval kariéru Johnnyho Cashe, později objevil System Of A Down, k úspěchu obrovsky pomohl Red Hot Chilli Peppers. Spolupracoval také s Metallicou, AC/DC, Mickem Jaggerem i Black Sabbath a neuvěřitelným množstvím hvězd napříč žánry. Většinou k oboustranné spokojenosti.
„Rickovi budu vždycky věřit, protože mi důvěřoval, když jsem nevěřil ani sám v sebe,“ řekl o něm údajně Johnny Cash, který na sklonku života natočil s Rubinem sérii alb American Recordings a získal Grammy za videoklip ke skladbě Hurt.
Ne všichni však na Rubina pějí ódy, jedním z těch, kteří na něj nahlížejí kriticky, je například zpěvák Slipknot Corey Taylor. „Dnešní Rick Rubin je stín toho velkého producenta, kterým byl kdysi. Víte, jak s ním vypadá práce dnes? Ve studiu se ukázal každý týden na tři čtvrtě hodiny. Jen ležel na pohovce a nechal si přinést mikrofon, aby se nemusel hýbat. Přísahám. A potom řekl: „Přehrajte mi to.“ Zvukový inženýr mu to pustil a on si jenom hladil svoje obrovské vousy a snažil se z nich dostat co nejvíc jídla,“ prohlásil před sedmi lety.
Redaktorům našeho časopisu jsme vzhledem k aktuálním narozeninám položili otázku: „Co se vám vybaví, když se řekne Rick Rubin?“
Petr Adamík
Spojení rockerů Aerosmith s hip-hopovými Run-DMC v hitovce Walk This Way. Vkusně smíchat rock s hip-hopem se mu povedlo i na debutovém albu Beastie Boys Licensed To Ill, které svého času sjížděl i Dee Dee Ramone, aby posléze, okouzlen “novým” zvukem vydal své vlastní rap-rockové album. Byl to Rick Rubin, kdo přesvědčil Glenna Danziga, aby rozjel sólovou dráhu a singl Mother z jeho první desky patří mezi skladby, které prostě neomrzí. Práci s Cashem netřeba zmiňovat, každopádně poslední pro mě zajímavou deskou, na které se Rubin podílel, byla 13 od Black Sabbath. Rozhodně patří k producentské špičce.
Michal Husák
Rick Rubin? Vybaví se mi pán s mimořádným instinktem být ve správný čas na správném místě a vizionářsky měnit běh hudebního světa… Jakožto člověk s metalovými kořeny nemůžu nezmínit na prvním místě Reign In Blood od Slayer. Ale o jeho vlivu a významu asi nejlíp vypoví fakt, že mezi pomyslnou desítkou libovolných kolegů v redakci může podobným způsobem zaznít klidně sedm, osm dalších různých “srdcovek” se zásadním dopadem na hudební scénu. Druhou stranou mince jsou historky, které naznačují jisté okorání stárnoucího matadora. Málokdo je sice tak explicitní jako svého času Corey Taylor ze Slipknot, přesto se zdá, jako by Mr. Rubin v posledních letech spíš šikovně prodával značku/jméno. Ale když se vrátíme na začátek – stačí prolétnout na wikipedii prostý seznam kooperací a nezbývá než smeknout.
Petr Korál
Jako první mě v souvislosti s Rickem Rubinem napadnou Slayer a jejich legendární třetí album Reign In Blood (1986). Dodnes nepřekonaná učebnice toho nejrychlejšího a nejagresivnějšího thrash metalu aneb návodná ukázka „Jak zavraždit všechno vyměklé a komerční na míle kolem během pouhých 29 minut“. A hned vzápětí se mi vybaví Rubinem ten samý rok iniciované spojení Run-D.M.C. s Aerosmith v písni Walk This Way, které znamenalo malou – no, malou, spíš dost velkou – hudební revoluci. Bylo prvním opravdu významným a úspěšným pokusem spojit rock s hip hopem a spouštěčem mnoha pozdějších fúzí a „crossoverů“ těchto dvou zdánlivě protikladných žánrů, a nejen jich.
Ondřej Krista
Velký vousáč a skvělé desky s Johnny Cashem. A výborná deska Black Sabbath.
Aleš Lochman
S Rickem Rubinem mám spojené první desky mého oblíbence Danziga, na kterých společně dokázali přetavit určitou naivitu a punkovou hravost Misfits do vážně míněného hutného metalového zvuku. Má první posluchačská zkušenost s tímto producentem ale sahá ke třetímu albu Slipknot, na němž z maskované enigmy vytáhnul kromě zběsilosti i silné a zapamatovatelné melodie, které jim otevřely dveře k ještě větší popularitě.
Petr Nožička
Rick Rubin coby producent dokázal vydolovat ze spousty umělců od AC/DC a Audioslave, přes Red Hot Chili Peppers až po ZZ Top, vrcholné výkony. Pro mne je nezapomenutelný zejména díky spolupráci s Johnnym Cashem na neskutečně působivé sérii, k níž jej přemluvil v letech 1994 až 2002 od American Recordings, přes tituly American II: Unchained, American III: Solitary Man, American IV: The Man Comes Around a ještě po Cashově smrti vydané American V: A Hundred Highways a American VI: Ain’t No Grave, vrcholící souhrnem čtyř CD vynechaných a alternativních verzí Unearthed.
Tomáš S. Polívka
Vousy a Wildflowers.
Jakub Poštolka
Producentský mág s neuvěřitelnou schopností pracovat na skvělých deskách napříč žánry – od Slayer přes Slipknot, Red Hot Chili Peppers až k Eminemovi. Tímhle se může chlubit jen málokdo.
Milan Říský
Nejdřív mi před očima naskočí Rubinův ikonický plnovous a záhy schopnost nacházet v potemnělých klubech talenty a vykřesávat z těch naopak po letech uvadajících to nejlepší. Vybrat z jeho spoluprací tu nej je samozřejmě nesmírně obtížné, už jen proto, že stál u zrodu mnoha mých oblíbených desek – od syrového eponymního debutu System Of A Down, prvotiny Audioslave, zklidněných Slipknot na Vol. 3: (The Subliminal Verses) přes Eminemovu The Marshall Mathers LP 2 až po naprosto uchvacující finální spolupráci s Johnnym Cashem, která je nezapomenutelná.
Michal Straka
Thrashmetalová legenda Slayer, Reign In Blood a South Of Heaven a současně American Recordings, ona poslední alba „muže v černém“ Johnnyho Cashe. Podařilo se mu do nich dostat cosi z těch Slayer. Verze Delia‘s Gone z „jedničky“ mi okamžitě zní v uších a naskakuje husí kůže i po letech.
J.J. Šimon
Hrochovitě rozcapené tělo na gauči, oblizující si mastné prsty – dokument Metallicy o natáčení Death Magnetic. Jeho asistent mu nosil obrovské tašky hamburgerů, pizz a podobných špeko-budičů a to v nevídaně častých frekvencích. Procesu nahrávání se osobně účastnil jen na začátku a na konci. Tvrdil, že Metallica je dost dospělá na to, aby natočili dobrou desku sami. Přecenil je. Skladby trpí nadbytečným opakováním a to obzvlášť těch nejdivnějších rifů alba. Největší hit je poslední písnička. Přehulený mastering způsobil nejhorší zvuk celé diskografie. Ovšem prý za to inkasoval dost. Žít asi umí.
Jan Tesař
Vybaví se mi samozřejmě Johnny Cash a American Recordings, ale také album coververzí, které začal nahrávat s Crosby, Stills & Nash před několika lety. Bohužel došlo k neshodám Rubina s Davidem Crosbym, takže celá věc zůstala nedokončená a z nedávného rozhovoru s Grahamem Nashem je zřejmé, že jen tak nevyjde. Pro hrubou představu, jak album mohlo vypadat, zbývají fanouškům jen živé verze z té doby na YouTube.
Pavel Zelinka
Nejdříve na mne vyskočí vzpomínka na Beastie Boys. Jejich nesmlouvavé spojení urban vzorů a rockové energie. Druhá vzpomínka pak jde směrem k Johnnymu Cashovi a Rubinově geniálnímu podchycení jeho pozdního odkazu skrze aktuální tvorbu jiných muzikantů. Za oba tyto tahy si zaslouží absolutorium.
Martin Zoul
Pánové ze ZZ Top prominou, Rick Rubin je pro mě ale především mužem s nejlepším plnovousem v rocku!
Pavel Víšek
Renesanční osobnost mezi hudebními producenty, v posledních dekádách jeden z vůbec nejdůležitějších. Úctyhodný záběr od Run-D.M.C. přes Slayer až po pozdní alba Johnnyho Cashe. Zdá se až neuvěřitelné, že Rubin slaví “teprve” pětapadesát.