zakázanÝovoce

Rubrika:  Recenze, publikováno: 11.05.2021
zakázanÝovoce

Titul: Svět se změnil

Vydavatel: ROCK’N’GO

Total time: 33:57

Svět se změnil je již osmé album formace zakázanÝovoce, ale zároveň první, na němž se jako hlavní, nikoliv jen pomocný zpěvák představuje baskytarista Jarda „Yaris“ Sládeček. Jak si se změnou role v kapele poradil? Natvrdo a na rovinu řečeno, Yaris není bůhvíjak excelentní vokalista s dechberoucím rozsahem či uzemňujícím naléhavým výrazem. Větší porce hlasového charismatu by jistě nebyla od věci, avšak zase na druhou stranu: s tím, co mu bylo geneticky dáno do vínku, zacházet rozhodně umí a své si v klidu uzpívá, aniž bych to myslel jakkoliv sarkasticky.

A jinak? Jinak nadále melodický punk rock. Tedy muzika v duchu spíše zámořských poppunkových kapel než nějakých nesmlouvavých „skorohardcorových“ part. Ale zároveň, podobně jako na minulé desce Díky vám!, naštěstí mnohem a mnohem víc bigbít než dost vyměklý „mainstream sound“ příznačný pro poslední nahrávky staré/původní sestavy téhle skupiny, která se koncem roku 2015 ve zlém a za poměrně dramatických okolností rozešla.

Abychom si rozuměli: u téhle muziky jde prvořadě o to, aby disponovala a) náležitou energií (a takovou rozhodně má), b) pokud možno chytlavými, leč ne úlisně vlezlými a cukrkandlově podbízivými melodickými nápady. Ke splnění druhé podrmínky přece jen něco chybí, oněch potřebně svěžích a nenuceně „lehkonohých“ melodií tu bohužel není tolik, kolik by si podobné album zasluhovalo. Ovšem zase ne že by nabízelo nějakou „šedou“ vatu, která vám projde ušima a ani si toho nevšimnete, takže třeba Breakout, Odrazy, Svět se změnil, zvláštní náladou obdařená skladba Ztracený duše nebo zdravě nabroušeně znějící vypalovačky Amerika v plechovce a Vem mě s sebou nejsou vůbec špatné písničky. Jen by to chtělo ještě něco málo „navíc“… Něco, čím disponuje závěrečný textově aktuální protestsong Dost, což je coververze Walla Walla od The Offspring dovedně propletená se známým motivem z filmu Císařův pekař – Pekařův císař. Výsledkem je samozřejmě nejhitovější položka celého alba.

A propos texty: ne že by nové songy ZO, na rozdíl od řady těch dřívějších, neměly myšlenku a snahu o sdělení. Chvályhodně mají, jenže občas ta slovní náplň, marná sláva, svádí nepříliš úspěšný boj s jistým balastem a zamotává se ve zrádné pavučině povrchnosti.

Možná tahle recenze vyznívá hodně kriticky, ale aby nedošlo k nespravedlivému omylu – Svět se změnil není nějaká prachmizerná deska! Veškeré uvedené výhrady nejsou vyloženě fatálního rázu, i když do budoucna určitě je ještě na čem zapracovat.

3/5

(Navštíveno 139krát, z toho 1krát dnes)
0