ULTRAMARIN

Rubrika:  Recenze, publikováno: 20.02.2019
ULTRAMARIN

Titul: Divadlo den

Vydavatel: AVIK

Total time: 41:58

Plzeňská skupina Ultramarin vznikla už v roce 1976 jako ryze folkové těleso a jméno si udělala v následující dekádě, kdy se věnovala poměrně osobitě znějícímu folk rocku. Oficiální nahrávky však začala pořizovat až po svém návratu na scénu v roce 2006 a i tak s nimi poměrně skrblí, protože Divadlo den je teprve druhé album po debutu Bez keců (2013). Tento pravý opak nadprodukce nicméně rozhodně není na škodu věci.

Parádním otvírákem nové desky je titulní Divadlo den, gustovní bigbít s chytrým textem a náležitě expresivním vokálem Zdeňka Jakubce (kromě jiného zpíval dlouhá léta ve známé Pumpě a zde působí i jako občasný houslista). Laťka byla tím pádem nasazena takřka sebevražedně vysoko, protože další natolik silný flák už tu přítomen není. Ale aby to nevyznělo zavádějícím způsobem – album obsahuje i další dobré nebo vysloveně výtečné písně (především Nejsem tvůj Zetor a závěrečné Váhy). Vedle nich ovšem, pravda, i některé šedě a matně působící skladby, které kolem vás pomyslně jen tak projdou a nemáte příliš zájmu s nimi navázat nějaký bližší vztah.

Každopádně ačkoliv Ultramarin stále sám sebe označuje jako folk rock, na novince se vydal celkem jednoznačně rockovým směrem (což ostatně učinil již kdysi v 80. letech, kdy se přejmenoval na U-rock). Onen „folk“ ztělesňují kromě (ne vždy úspěšného) důrazu na hlubší myšlenkový náboj vlastně už jen flétna a housle v jeho nástrojovém vybavení, přičemž oba instrumenty jsou využívány spíš pouze jako decentní dobarvení soundu a nijak se s nimi neplýtvá. Ale to nemyslím jako výtku, ten převažující plnokrevně elektrifikovaný háv kapele také sluší.

3/5

(Navštíveno 34krát, z toho 1krát dnes)
0