Rubrika:  Recenze, publikováno: 13.04.2020
STÍNY PLAMENŮ

Titul: Záře zápalných šňůr

Vydavatel: NASPHYR RECORDS

Total time: 34:24

Žánr: BLACK METAL

Mohlo by se zdát, že Stíny plamenů pořád, respektive už zase něco vydávají, avšak nenechte se zmýlit, protože jejich poslední řadové album Šum v pološerech vyšlo už v roce 2015. Matoucí je jednak počet všech nahrávek, které už má tenhle svérázný plzeňský soubor za více než dvacet let existence na svém kontě, jednak další počiny jeho ústřední postavy Ondřeje Klášterky alias Lorda Morbivoda, které se svými spolupracovníky průběžně realizuje pod hlavičkou víceméně studiových projektů War For War, Umbrtka, Quercus nebo regulérní kapely Trollech (ta se znovu probouzí z dočasné „skorohibernace“).

Co čekat od novinky Stínů plamenů? Asi nepřekvapivě opět hlavně rychlé a místy opravdu hodně rychlé skladby. Jenže zároveň také skladby nezřídka vybavené nepřeslechnutelnými, nebojím se napsat typicky „stínoplamennými“ melodickými motivy (asi nejvýraznější obsahuje závěrečný song Proroci zvradel) a celkově vzato propracované, rozumějte s ohledem na žánrové zvyklosti relativně členité. Polopaticky řečeno: nějaké monotónní „hučení porouchaného větráku“ se nekoná, poněvadž na albu je rozhodně co poslouchat, i když nesmlouvavého přímočarého rachotu je tady ku potěše „ortodoxních“ fanoušků také dost.

Stíny plamenů zkrátka už dlouho produkují skutečně invenční a – byť to zní možná trochu divně – pestrobarevný „černý kov“. Zapomeňte na jejich dávné, ve své jednoduchosti a amatérismu poněkud úsměvné začátky… Možná by k ještě větší pestrosti přispěla třeba přítomnost nějaké kompozice laděné výrazně jinak než zbytek materiálu desky (myšleno vzdalující se z výsostných blackmetalových vod), ale to už je jen čiročirá spekulace.

A pak je tu samozřejmě něco, co Stíny plamenů odlišuje od žánrové konkurence a posílá je o pomyslný kvalitativní stupínek výš. Totiž jako vždy naprosto ojedinělé české texty, další svébytnou poetikou vyjádřené podivuhodné příběhy inspirované především plzeňskými kanalizačními stokami a čistírnami odpadních vod. Jelikož to je zdánlivě velice omezený tematický okruh, stále čekám, kdy se Morbivod začne opakovat a exploatovat sám sebe, ovšem ani po tolika letech se tak v podstatě neděje. Klobouk dolů!

3,5/5

(Navštíveno 256krát, z toho 1krát dnes)
0