Rubrika:  Recenze, publikováno: 18.02.2019
RŮZNÉ INTERPRETKY

Titul: Známé/Neznámé 1.

Vydavatel: TOMÁŠ PADEVĚT

Total time: 77:46

Žánr: POP

Devět zpěvaček ze 60. let se sešlo na tomto výběrovém albu. Každá si mohla zvolit jednu reprezentativní píseň, převažují však skladby nevydané, vybrané hlavně z rozhlasových a televizních archivů. Takže například Hana Hegerová tady má hit Petr a Lucie, natočený roku 1966, a navíc dvě dosud nedostupné rarity: Ananas z Caracasu (z pořadu Čs. televize Zvídavá kamera, 1959) a odlišnou verzi Barové lavice (rozhlasová nahrávka, 1966). Marta Kubišová ze svého repertoáru vybrala mimořádně působivou písničku Denně čekám z roku 1967, znalci její tvorby ovšem jistě ocení hlavně zařazení tří prakticky neznámých skladeb: Pár vzpomínek zpívala Kubišová v televizním pořadu Dvacet let v písničce a úsměvu, další dvě jsou z televizního filmu Noc na Karlštejně (Život svůj vyměním a Ach, zde je ta stará lípa).

Yvonne Přenosilová zvolila Noční modlitbu, možná nepříliš známou, ale rozhodně jednu z nejlepších písní své kariéry. Další dvě skladby patří mezi rarity: živá nahrávka Trochu mýdla z televizní soutěže Písničky na zítra a adaptace Mozartovy skladby, opatřená textem Tam na lučině v úkrytu (z televizního cyklu Zpěváci a hudba, odvysílaného v říjnu 1968, kdy už Přenosilová byla v emigraci). Z repertoáru Evy Pilarové slyšíme hit Rodeo (1970) a dvě rozhlasové nahrávky: Měsíc nad Vermontem a Maják. Od Hany Zagorové tady jsou výhradně raritní rozhlasové a televizní písně, vydávané teď s padesátiletým zpožděním: Ikarův stín, Jak mít ráda a Balada o osmi pannách.

Tak by se dalo v popisování obsahu alba pokračovat – ještě tady jsou písničky Zuzany Lonské (slovenská zpěvačka, která od roku 1968 žije ve Švédsku), Judity Čeřovské, Nadi Urbánkové a Heleny Blehárové, celkem 28 titulů. Technická úroveň alba je docela vyrovnaná, vesměs jde o nahrávky pořízené za profesionálních podmínek. Sestavovatel a vydavatel Tomáš Padevět chtěl zpěvačky prezentovat převážně dosud nedostupnými nahrávkami – to se mu rozhodně povedlo a většina těch archivních objevů je opravdu zajímavá. A pokud by někomu ve výběru chyběla Eva Olmerová, lze zde připomenout, že Padevět už před třemi lety vydal CD …jak dynamit s 26 raritními nahrávkami této zpěvačky.

4/5

Jaroslav Riedel

(Navštíveno 300krát, z toho 1krát dnes)