P.U.M

Rubrika:  Recenze, publikováno: 22.11.2019
P.U.M

Titul: Bejval jsem anarchista

Total time: 41:37

Pražská čtveřice P.U.M (Pivaři umírají minimálně) vydala třetí řadové CD a opětovně jeho prostřednictvím dokázala, že rozhodně stojí za pozornost svojí produkcí, nikoliv jen lehce pikantní a v konečném efektu vlastně bezvýznamnou skutečností, že její frontman Robert Papoušek byl před lety dětskou hvězdičkou souboru Šlapeto. Své počínání sami P.U.M označují jako metal-punk, což v jejich případě obnáší velmi jedovatě a na každý pád zdravě nabroušený punk rock. I když starší desky zněly ještě o chloupek agresivněji než novinka a s tím metalem už nezřídka vážně koketovaly – tady se to týká asi „jen“ dvou skladeb (Dezinformace a Matička Rus). Hudba je tu o něco pestřejší, celkově vyzrálejší a místy až nečekaně melodicky vlídná (ostatně vyzkoušejte – můžete i zdarma na Bandzone – chytlavé hitůvky Bejval jsem anarchista, Jsme normální a Baví nás to).

Obdobně břitcí a nekompromisní jako ve své muzice, ba ještě nekompromisnější, jsou P.U.M i myšlenkově. Vyjadřují zcela jasné názory – sympaticky odmítají například komunismus v jakékoliv podobě, takže titulní píseň popisuje vzývání anarchismu a vůbec krajního levičáctví za pubertální naivitu a Che Guevara zas říká, že oslavovat tohoto notorického revolucionáře znamená oslavovat masového vraha. Pánové však nemají ani trochu rádi také nácky, Zemana, Babiše, šiřitele dezinformačních bludů, ruskou neoimperialistickou rozpínavost atd. a dávají to halasně najevo, přičemž při svém komentování okolní reality se opět nerozpakují zajít ani pro ta nejsprostší slova… Možná to někdy působí až moc poučně a takříkajíc plakátově, jenže chcete-li něco sdělovat maximálně úderně, je to nutně pomyslný sekundární efekt.

Bejval jsem anarchista ale není výhradně jen o politice (a s politikou tak či onak souvisejících věcech) a o vyhraněných ideových a etických postojích. Skupina samozřejmě nabízí i odlehčenější písničky, jako jsou pivo opěvující Alkoholu král nebo explicitně vulgární, leč zároveň rozverně zábavný song Ze života. Vyloženým překvapením pak je Prašivá kočka, posmutnělý příběh o nepříznivém osudu a tragickém konci všemi odmítaného pouličního tvora. Ze zaníceně nesmlouvavých bijců všeho, co se jim nelíbí, se tu P.U.M rázem mění v procítěné romantiky, nicméně proč ne? Stydět se za to nemusí, stejně jako za celé tohle převážně opravdu povedené album.

3,5/5

(Navštíveno 284krát, z toho 1krát dnes)
0