Rubrika:  Recenze, publikováno: 16.10.2019
MARTA KUBIŠOVÁ

Titul: Putování 1966–2017

Vydavatel: TOMÁŠ PADEVĚT

Total time: 75:30

Žánr: POP/ŠANSON

Album přináší 21 skladeb, převážně dříve nevydaných. Jsou mezi nimi nahrávky z filmového dokumetu Divadlo Rokoko (francouzsky zpívaná slavná píseň Et maintenant od Gilberta Bécauda, německá podoba Depeše od Karla Svobody) nebo z filmu Vražda ing. Čerta (zde poprvé vychází celá verze písně Sněžný muž). Dobrým zdrojem raritních nahrávek byl pořad Radionocturno – tady se našlo koncertní podání Nepiš dál za doprovodu Mefista, německý překlad Loudá se půlměsíc a tři světové evergreeny. Vzhledem k tomu, že období „první kariéry“ zpěvačky už bylo zpracováno na dvou souhrnných kompletech kompaktních disků, je vskutku pozoruhodné, že se z 60. let ještě podařilo najít tolik zajímavých a zároveň zvukově kvalitních záznamů.

Z doby, kdy Kubišová nesměla veřejně vystupovat, je tu lidová balada Kříž s kytarovým doprovodem Jaroslava Hutky (nahrávka vznikla v Praze roku 1978 pro album Zakázaní zpěváci druhé kultury). A ze samého závěru doby zákazu se sem dostala pozoruhodná hudba Mikiho Jelínka k divadelní inscenaci Veselka a majestátní skladba Jiřího Bulise Z proroctví Izaiášova, pořízená pro film Zvláštní bytosti.

Pokud jde o nahrávky z devadesátých let – podstatné byly rozhlasové archivy (čtyři skladby vzniklé roku 1993 s Big Bandem Radia Praha). Najdeme tady nahrávku se skupinou Luboše Andršta (1990) i divadelní hudbu z inscenace Radúz a Mahulena (1994). Zahýkal sýc je báseň Václava Havla, kterou pro Martu Kubišovou už v sedmdesátých letech zhudebnil Vladimír Veit. Tehdy z nahrávání sešlo, ale k Havlově textu se zpěvačka v roce 2008 vrátila, novou hudbu napsal Dan Fikejz. Pozoruhodný i je i duet s Xavierem Baumaxou – Muž, který prohrál. Album uzavírá nová verze Modlitby pro Martu, na níž se v roce 2017 podílelo ještě šest dalších zpěvaček.

Vydavatel Tomáš Padevět album nejen sestavil, ale také okomentoval a vytvořil i jeho obal. Každopádně odvedl velmi záslužnou práci: pátrání v archivech je vždycky náročné a neobejde se bez skutečného nadšení pro věc. Nahrávky tak z širokého rozmezí samozřejmě jsou zvukově i stylově rozdílné, vedle opravdových skvostů (třeba Kříž nebo Z proroctví Izaiášova) se tu občas najdou i dobové kuriozity. Ale Kubišová prostě je zpěvačka mimořádného formátu a výrazně povýšila i skladby, které by v jiném podání třeba tak zajímavé nebyly.

4/5

Jaroslav Riedel

(Navštíveno 221krát, z toho 1krát dnes)