Rubrika:  Recenze, publikováno: 28.02.2019
JAN HRUBÝ & PŘÁTELÉ

Titul: Cesty na severozápad

Vydavatel: GALÉN

Total time: 48:10/45:13/39:50

Žánr: KELTSKÝ FOLK

Od poloviny 70. let se „rockový Paganini“ Jan Hrubý opakovaně vystřídal ve skupinách Etc.. a Framus 5, aby o jeho sólové dráze rozhodoval začátek 90. let, kdy jejich frontmani Vladimír Mišík a Michal Prokop zasedli do poslaneckých lavic. První tři alba Cesta na severozápad (1992), Arthurs Stone (1993) a Burning Rose (1994), jež byla pro Hrubého skupinu Kukulín, odkazující v názvu na irského mytologického hrdinu Cúchulainna z Ulsterského cyklu, formativní, však byla dlouho nedostupná, protože je vydalo přímo Mirdovo hudební studio, kde také v režii zvukového mistra Jiřího „Mirdy“ Mirovského vznikla.

Souborná reedice dostala trefný název Cesty na severozápad, protože jasně vymezuje hudební směřování Jana Hrubého s přáteli do regionů s živou keltskou tradicí, když nepřeslechnutelná zůstávají východiska v domácím folklóru z jihu Moravy i Čech. Zatímco v časech instrumentálního sólového debutu skupina Kukulín ještě krystalizovla, na dalších albech už vedle kapelníka figuruje i jméno velšského zpěváka Petera Mustilla, který svými texty tvorbu posunul k písňové formě. Kromě Jana Hrubého, který si k houslím a viole přibral občas klávesy (a poprvé dokonce i dudy), všechny nahrávky spojují akordeonista Rudolf Hálek, hobojista Jan Kolář (oba hráli ještě na různé klávesové nástroje) a bubeník Pavel Skala. Mezi hosty se dále objevují ponejvíce členové z různých obsazení Mišíkových Etc… (bratři Veselí, Petr Pokorný, Olin Nejezchleba a Ivan Kadaňka), ale sporadicky také Michal Pavlíček, Smyčcové kvarteto Martinů nebo další klasicky školení hudebníci včetně trumpetisty Jana Hasenöhrla, který stál tou dobou u zrodu Českého národního symfonického orchestru.

Všechna alba jsou skvělou vizitkou Jana Hrubého jako interpreta, skladatele, ale v neposlední řadě také aranžéra. Hudba zůstala ještě nedotčena pozdější tolkienovskou poetikou, které se poprvé objevila na albu Středozem (1998), mladší nahrávky však už tvoří předobraz Černých ovcí (1997), snad nejnedoceněnějšího domácího alba z poslední dekády 20. století, které společně podepsali Jan Hrubý, Peter Mustill, Michal Prokop a Petr Skoumal. Chytlavé spojení rocku a popu s tradiční hudbou s irskými a skotskými kořeny se s dobou svého vzniku minulo, ale desky Arthurs Stone a Burning Rose mu položily pevné základy. U reedice Cesty na severozápad je radost zmínit i jednotící grafiku Karla Halouna a Luďka Kubíka (3. dílna) a pečlivě připravený objemný booklet.

4,5/5

(Navštíveno 83krát, z toho 1krát dnes)
0