Rubrika:  Recenze, publikováno: 05.02.2020
RŮZNÉ INTERPRETKY

Titul: Známé/Neznámé 2 (Sedmdesátky)

Vydavatel: TOMÁŠ PADEVĚT

Total time: 77:31

Žánr: POP

Album po roce navazuje na první díl osobitě koncipované série. Sestavovatel a vydavatel Tomáš Padevět loni prezentoval devět význačných zpěvaček ze šedesátých let převážně dosud nedostupnými nahrávkami. Na albu Známé/Neznámé 1 se tak sešla řada cenných archivních objevů. Nyní Tomáš Padevět navázal kolekcí písní osmi významných českých a slovenských interpretek ze sedmdesátých let.

Princip výběru skladeb zůstal stejný jako minule; každá zpěvačka (samozřejmě s výjimkou těch, které již nejsou mezi námi) si mohla zvolit jednu reprezentativní píseň. Ovšem nejsou to žádné profláknuté a mnohokrát vydané hity, ale písně ambiciózní a nadčasové. Příkladem mohou být Stromy v podání Petry Janů. Skladba z roku 1976 vznikla pro festival Bratislavská lyra, aranžérsky se na ní podílel Ota Petřina (i když doprovodným tělesem byl Taneční orchestr Čs. rozhlasu). Dramatická, působivě vystavěná balada se stala prvním singlem zpěvačky, významně ovlivnila počátek její kariéry a dodnes zní výborně. Přesto ji zná málokdo. Singl dávno zmizel z prodeje a v reedici na CD se Stromy objevily jen na jednom výběru. Pro každého, kdo si myslel, že kariéra Petry Janů začala Motorestem, to jistě bude velké překvapení.

Každá z osmi prezentovaných zpěvaček je odlišným typem, kolekce tedy působí velmi pestře. Slovenskou scénu zastupuje Jana Kocianová a částečně také Valérie Čižmárová (která byla původem Slovenka, ale všechny zařazené písně jsou v češtině). V obou případech jde o interpretky již pomalu zapomínané, jak však ukazují nahrávky, nemůže být sporu o tom, že to byly velké hlasy a velké talenty.

Věra Špinarová jen tak z povědomí posluchačů nezmizí, ale čtyři vybrané písně z rozhlasových archivů jsou jistě překvapivé i pro opravdové znalce zpěvaččiny tvorby. Vyslovenou raritou je tradicionál Adios, který pro Českou televizi již v roce 1971 nazpívala Jana Kratochvílová s Country Beatem Jiřího Brabce. Je to píseň hodně odlišná od toho, co Kratochvílová zpívala později, ale nesporně má svůj půvab. Také Blues II, singlový snímek z roku 1978 (píseň složil Jaroslav Pavel Břoušek) patří k opomíjeným; nahrávka teď poprvé vychází na CD. Ale to už je typická Kratochvílová, jeden z největších talentů sedmdesátých let. Třetí píseň Jany Kratochvílové, Deštivá noc, je z archivu České televize a byla natočena roku 1982, nedlouho před emigrací zpěvačky do Velké Británie.

Jsou tu i písničky Miluše Voborníkové, v sedmdesátých letech velmi populární zpěvačky. Dvojice Martha a Tena Elefteriadu je připomínána osobitými beatovými nahrávkami, které byly pro tehdejší pop music velkým osvěžením (třeba výborná píseň Bouře, kde má doprovodná skupina Vulkán slušný rockový nápřah). A všechny, kdo se nadšeně pídí po raritách, jistě potěší celý blok Petry Janů. O skladbě Stromy už byla řeč, jsou zde však i tři dosud nevydané nahrávky z let 1973-1976, částečně s doprovodem C & K Vocalu.

4/5

Jaroslav Riedel

(Navštíveno 217krát, z toho 1krát dnes)