Pokud jste několik uplynulých let nestrávili někde mimo civilizaci, asi vám neunikl masivní návrat gramofonových desek. Obecně se má za to, že za renesanci vinylu mohou hlavně mladí hipsteři, kteří v asfaltových plackách vidí potvrzení svých alternativních životních hodnot. Nedávný průzkum britské marketingové společnosti YouGov ale přišel s trochu jiným pohledem na celou věc.
Data získaná od čtvrt milionu lidí registrovaných v projektu YouGov Profiles ukazují, že typickým zákazníkem obchodů s vinyly je starší člověk ve věku 45 až 54 let. Většina článků o průzkumu komentuje také fakt, že vinyly si nejčastěji pořizují introvertní lidé: 69 % respondentů odpovědělo, že jsou rádi o samotě, 56 % z nich si nechává své pocity pro sebe.
Průzkum se také zabýval tím, jakou roli hraje hudba v životě konzumentů vinylů. Ukazuje se, že velkou. Zatímco v kontrolní skupině dospělých Britům si necelá polovina nedovede představit svůj den bez poslechu hudby, mezi milovníky gramofonových desek je to celých 66 %. Častěji chodí tato skupina také na koncerty a v mírné převaze se staví negativně k nelegálnímu stahování empétrojek.
Martin Zoul