Ještě nedávno se to jevilo jako téměř vyloučená věc: totiž že by jedna z historicky nejdůležitějších českých skupin 90. let vydala novou desku. Leč člověk míní a… znáte to.
Na jaře spatřilo světlo světa CD nazvané Kladno Manchester, vydané nečekaně pod hlavičkou Tichá dohoda. Sovy však občas nejsou, čím se zdají být, protože nejde o album řadové, nýbrž „jen“ předělávkové (přesto album navýsost zajímavé). Navíc na něm neparticipovala zpěvačka Blanka Šrůmová.
Jak to s Dohodou bylo, je a bude, vysvětluje v následujícím rozhovoru kapelník, kytarista a zpěvák Dan Šustr.
Pokud vím, tak nové album Tiché dohody původně vznikalo jako druhý díl tvého společného studiového projektu se zpěvačkou Zuzanou Vintrovou The Soulmates Tribute Project. Co se přihodilo, že se z toho nakonec vyklubal počin Tiché dohody s hostující Zuzanou?
“Ano, album Kladno Manchester jsme šli natáčet jako pokračování zmíněného vokálního – nikoli autorského – projektu, proto jsme volili coververze.
Zdůrazňuju, že The Soulmates Tribute Project – Vol. 1 byl název desky a ne kapely, to první EP jsme natočili pod svými jmény jako Dan Šustr a Zuzana Vintrová. Vyšlo loni pouze na desetipalcovém vinylu a bylo věnováno hudbě 60. a 70. let, hlavně skladbám Neila Younga, což bylo doplněno po jednom coveru od Led Zeppelin a od Toma Pettyho.
Už tehdy vznikly tři nahrávky, které na EP tematicky ani stylově nezapadaly – šlo o skladby od The Smiths, Oasis a New Order. Proto jsem je tam nezařadil s tím, že si rozmyslím, jak je doplnit a vytvořit Vol. 2.
Na první EP jsem vedle dalších hostujících muzikantů přizval kolegy z Tiché dohody, basistu Michala Šeráka a bubeníka Pavla Attela. Na Vol. 1 ale hráli jen ve 3 skladbách.
V podobné sestavě a s dalšími hosty jsme se chystali znovu do studia v říjnu 2014. Jenže v září jsme se z tisku a dalších médií dozvěděli, že naše dlouholetá zpěvačka nechce dál s TD spolupracovat.
Když jsem pak v listopadu poslouchal a míchal nově vzniklé nahrávky, pořád ve mě sílil pocit, že to zní jako Tichá dohoda: prostě proto, že britská indie kytarová muzika byla něco, co jsem se s TD vždycky snažil dělat tady u nás a z čeho jsem hodně vycházel.
Tenhle pocit jsem konzultoval s ostatními spoluhráči i s lidmi kolem kapely a nakonec dospěl k rozhodnutí, že pokud Blanka není v TD, logicky jsme TD my tři zbývající.
Bylo docela těžký si to uvědomit, protože to de facto znamenalo přijmout Blančin odchod. Po těch letech samozřejmě nic lehkýho…”
Můžeš blíže rozvést, jak to s tím odchodem Blanky Šrůmové bylo?
“No jak jsem řekl: ona to oznámila přes média. Později jsme se i sešli, ona v doprovodu svého stávajícího partnera, ale ochota k další spolupráci z její strany v této konstelaci nebyla.
Myslím si, že je to takové umělecké odpojení, které je logickým vyústěním několika různých faktorů.
Prvním je víc než desetiletá pauza v období 2000 až 2011, která narušila alchymii naší tvůrčí spolupráce z 90. let. K tomu je ale třeba podotknout, že tuto pauzu způsobila Blanka a její sólová dráha, čímž kapelu a naši spolupráci pozastavila poprvé.
Druhým faktorem je to, že jsem si v mezičase udělal, opět s ostatními kolegy z TD, projekt 2Wings, kde jsem byl nejen výhradním autorem, ale zároveň interpretem, a uvědomil jsem si, že už dál nejsem ochoten složit. Otextovat téměř veškerej materiál a pak ho nechat přezpívat Blanku, s níž jsme pak songy spolupodepisovali. Tehdy to ale mělo logiku – byli jsme jedno tělo a duše.
V roce 2012 dokonce začal vznikat i novej materiál pro plánované album TD, ale když do nových věcí měla začít vstupovat Blanka, rozhodl jsem se od ní další tvorbu odklonit.
A zatřetí je tu její stávající hudební spolupráce s někým jiným (pozn. aut.: Dan má na mysli Jana Saharu Hedla). Je to její osobní rozhodnutí, které plně chápu, protože v něm našla nejen nového skladatele a textaře, ale i osobního partnera.
Jejich první společná píseň se mi líbí a věřím, že i celá deska, kterou připravujou, bude pěkná. Rozhodně je to ze všech jejích počinů mimo TD zatím to nejlepší, co kdy dělala. Mám i radost, že se to liší od hudby TD. Já si naopak svůj styl zachovávám, což je dobře slyšet právě na aktuálním albu Kladno Manchester.”
Žádná holírna či karaoke
Kladno Manchester je vlastně specifické koncepční album. Jaký byl základní záměr nahrávky?
“Já jsem z Kladna, Zuzana je z Kladna a hrajeme písničky kapel z Manchesteru. To je spojovák těch dvou jmen v názvu alba. Že se mi líbí především manchesterské kapely je možná trochu záhada, ale je to tak. Prostě pro mě Manchester rulezz!
Verve měli sice namále, ale zachránily je hranice okresu… (smích) Samozřejmě při takové dramaturgii jsem musel rezignovat např. na písně Beatles, The Jam nebo Led Zeppelin – a to nemluvím o irských U2 nebo skotských Jesus and Mary Chain.
Nedostali se tam Inspiral Carpets, ale mně šlo o výběr písní, ne encyklopedické pokrytí lokace. Naopak jsou tam hned třikrát Oasis a kdybych měl víc času, určitě bych udělal víc skladeb od The Smiths.”
Chápu přítomnost skladeb od nezávislých a plus minus kytarových kapel z osmdesátých a začátku devadesátých let, jimž jste vzdali svůj hold, nějak mi z této koncepce ale vybočují průkopníci progresivní elektronické taneční hudby Chemical Brothers…
“Naopak, to je trojitej fór! Zaprvé: „Chemici“ jsou z Manchesteru. Zadruhé: původně tu píseň složil Noel Gallagher, který ji s Chemical Brothers i zpívá, ale je to de facto nenatočená skladba Oasis – na YouTube najdeš i demo od Oasis a verzi se španělkou od Noela.
A zatřetí: vždycky mě provokovala elektronická aranž, která evokovala beatlesáckou Tomorrow Never Knows, ale v devadesátkovém elektronickém tanečním hávu. Tak jsem si zkusil „retro aranž“, tedy přehodit „originál“ zpátky do sedmdesátek, včetně sitáru.”
Prakticky od všech skupin jste vybírali méně známé skladby, nikoliv jejich největší hity. Z jakého důvodu?
“Vybírali jsme písně, který máme rádi a který nám seděly se Zuzanou pocitově i vokálně. Právě díky téhle dramaturgii podle mě deska drží pohromadě, byť propojuje de facto čtyři dekády.
Hlavně to není žádná holírna nebo sázka na jistotu a není to ani žádný karaoke, jak správně napsal Roman Jireš. O hity nám vůbec nešlo, ty se zpívají v soutěžích typu Superstar anebo hrajou na tancovačkách a podnikových večírcích.”
Ve třech je to největší nářez
Pokud si člověk odmyslí Zuzanu Vintrovou, může mu současná podoba Dohody lehce evokovat tvoji předcházející skupinu 2Wings, případně třeba až úplně původní Tichou dohodu ještě z „předšrůmovských“ dob. Cítíš tam ty sám nějakou návaznost?
“V roce 2006 byla celková situace jiná. Blanka sice vydala dvě svoje sólové desky, ale neodmítala spolupráci. Občas jsme se scházeli a hostovala i na dvojcédéčku 2Wings, účinkovala se svým synem Kristianem v klipu The Ghost Train.
2Wings vznikli, protože jsem měl chuť si udělat muziku na svoje triko, ale ne pod názvem Tichá dohoda, protože by tam tehdy musela být Blanka. A s klukama z domovské kapely samozřejmě vždycky počítám do party na prvním místě.
Navíc trio, to je nejlepší a nejhustší sestava. Jimi Hendrix Experience, Cream, ELP, Police, The Jam, Morphine nebo Katapult – ve třech je to fakt největší nářez!”
Deska coververzí je jedna věc, ale co bude dál? Už ses nechal slyšet, že příští rok by měla následovat regulérní řadovka Tiché dohody. Stále to platí?
“Můj plán na nové album samozřejmě platí pořád, ale co se přesně stane, je ve hvězdách. Viz popisovanej vznik desky Kladno Manchester – nikdy nevíš…”
Máš už představu, jak by měla být pojata? Bude i na ní hostovat Zuzana? A texty budou v češtině, anebo anglicky?
“Netuším. To se uvidí, až si k tomu sednu, snad už teď v létě. Ale určitě napíšu český texty. Mám zase chuť komunikovat s českými posluchači v aktuálním čase a myslím si, že vím o čem. Ale… jak jsem už říkal, uvidíme, až to začne vznikat.”
Co obnovení regulérní koncertní činnosti? Jak pojmete repertoár, když už Blanka není v sestavě?
“My už jsme vystoupili se Zuzanou na Dni otevřených dveří Českého rozhlasu, kde jsme hráli i vybrané písně z repertoáru Tiché dohody. Videosestřih je na našem YouTube kanálu, tak si lidi můžou poslechnout, jak to asi bude vypadat.
Na léto máme pozvání na dva festivaly. V říjnu by mělo Kladno Manchester vyjít i na vinylu a k tomu uspořádáme v listopadu v Praze křest, samozřejmě spojenej s koncertem.
A co se repertoáru týče: co by měla Tichá dohoda hrát jinýho než písničky Tiché dohody? (smích) Kromě toho jsem většinu repertoáru stejně napsal já, takže věci jako Cizí pohled, Vítr, Tulák, Večírek, Milion tajemství atd. budeme samozřejmě hrát dál v mixu s věcmi z aktuálního alba. Pár coverů měla Dohoda v koncertním setu vždycky.”
Blanka vs. Dan: Každý dál svou vlastní cestou
Tak jak tomu v podobných případech bývá, nedá se vyloučit, že někteří fanoušci skupinu bez její „klasické“ frontwoman za mikrofonem nepřijmou. Jsi na to vnitřně připraven?
“Ano, musíme s tím počítat, byť jsme tuto situaci nezavinili. Ale pochopím to. Fanouškovství je emocionální záležitost: já sám například miluju Police, ale sólového Stinga rád nemám.
Každopádně opakuju, že důvodem odchodu není žádnej osobní nebo uměleckej spor mezi kapelou a Blankou, tedy alespoň ne z mojí strany. Prostě si jdeme každej dál svojí hudební cestou.
Klasické písně TD získaly díky Zuzaninu hlasu novou energii. Někteří dlouholetí fanoušci mi třeba napsali, že jim takto připadají modernější, současnější.”
Dokážeš si představit, že by se Blanka Šrůmová vrátila třeba v roli občasného koncertního hosta, kdyby o to ona sama projevila zájem?
“Určitě. Její místo v sestavě TD není obsazeno záměrně, byť jsme byli nuceni prokázat, že se bez ní kapela obejde. Momentálně vše nasvědčuje tomu, že se nezúčastní natáčení nového alba TD v roce 2016. Pokud ale bude chtít, určitě bych cestu k obnovení spolupráce hledal. J
á osobně věřím, že si s námi přijde společně zazpívat a zavzpomínat na „valnou hromadu“ ke 30 letům vzniku TD, kterou plánujeme na podzim 2016, podobně jako přišli všichni bývalí členové kapely na předešlé výroční koncerty k 25 letům. Ale nutit nikoho nemůžete, bude to opět jen a jen její rozhodnutí.”
Petr Korál