Ennio Morricone se dočkal svého prvního Oscara za hudbu k Tarantinově filmu

Rubrika:  Novinky, publikováno: 02.03.2016

Maestro se dočkal. Po pěti  nominacích před pár dny v Los Angeles získal zcela zaslouženě svého prvního Oscara za hudbu k filmu. V roce 2007 již získal zlatou sošku za celoživotní dílo. Akademici nyní ocenili výtečný soundtrack k filmu Osm hrozných od Quentina Tarantina, která nahrával s Českým národním symfonickým orchestrem v Praze. A právě charismatickému režisérovi, v jehož filmech se hudba skvěle snoubí s násilím, se v aktuálním březnovém čísle časopisu věnuje redaktor Ondřej Horák. Část článku, která pojednává právě o vztahu Tarantina se světoznámým hudebním skladatelem, naleznete níže.

„Nikdy předtím jsem necítil, že by to mé filmy potřebovaly,“ říká Tarantino v aktuálním rozhovoru pro rádio BBC. „Ale také jsem vždy naslouchal vnitřním hlasům a ty mi tentokrát pošeptaly, že Osm hrozných potřebuje původní hudbu. Ten film potřeboval něco vlastního. A protože vnitřní hlas je talent, který k člověku promlouvá, je dobré mu naslouchat,“ vysvětluje.

A když chce Quentin Tarnatino originální hudbu pro western, není těžké uhodnout, na koho v bezesných nocích myslí. Ennio Morricone složil hudbu k Tenkrát na Západě, Hodný, zlý a ošklivý a Pro pár dolarů navíc a vůbec celému zlatému fondu špagetových westernů. Jsou to film, na které se Tarantino dodnes odkazuje. „Je to můj nejoblíbenější skladatel a tím nemyslím jen skladatele filmové hudby. Myslím nejoblíbenější z umělců jako jsou Bach, Beethoven, Schubert a další,“ prozradil BBC.

ennio-morricone-1372861801-view-0

Kompozice Ennia Morriconeho ve filmech už použil, vždy ale čerpal z archivních soundtracků. Morricone nepsal pro western od dob spolupráce s Sergio Leonem, která před čtyřiceti lety v mnohém definovala jeho kariéru. V roce 2013 se objevily spekulace, že by Morricone nemohl s Tarantinem spolupracovat, protože „ve filmech používá hudbu bez souvislostí.“

Jenže nedávno Morricone řekl, že jeho slova byla nafouknutá. „Tehdy jsem kritizoval jen jednu jedinou scénu, která dost násilná a děsivá. Tak moc, že jsem se na ni nemohl dívat,“ přiznal mistr. Morricone naopak dodal, že byl Tarantinovými filmy velmi polichocen. „Fakt, že hudba, kterou jsem napsal pro úplně jiný film, může být adaptována na poetiku filmů Quentina Tarantina, byl pro mě obrovský dar.“

Když tedy Morricone na případnou spolupráci poprvé kývl hlavou, bylo třeba udělat první krok. Produkční tým nechal scénář přeložit do italštiny a poslal ho do Itálie. „Morricone si to přečetl a líbilo se mu to. Pak si to přečetla i jeho žena a té se to líbilo ještě víc. Tak jsme o tom začali mluvit podrobněji,“ vzpomíná Tarantino na začátek spolupráce se svým hrdinou.

Morricone psal hudbu naslepo podle scénáře a fantazie, samotný film viděl poprvé až v den premiéry. Pro si soundtrack vybral Český národní symfonický orchestr, se kterým dlouhodobě spolupracuje, a loni s ním odjel turné po Evropě. Nezdá se, že by Morricone po Oscarovi bezvýhradně toužil. Pravdou ale je, že až doposud žádný z jeho filmů zlatou sošku za hudbu ještě nedostal, což mnozí berou jako křivdu.

Kompletní článek Quentin Tarantino: Když se hudba snoubí s násilím najdete v březnovém čísle časopisu Rock & All.

Ondřej Horák

 

(Navštíveno 290krát, z toho 1krát dnes)
0
 

Hodnocení k článku

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading...Loading...

Tagy



Související články