S pravděpodobností hraničící s jistotou můžeme konstatovat, že tak velký koncert jako v O2 areně už Pražský výběr nikdy neudělá. Otázkou je, zda vůbec tahle parta vyhraněných nejen uměleckých osobností bude vůbec pokračovat ve své činnosti. Podle Michaela Kocába není vyloučeno to, že akcí v O2 areně skupina uzavře svoji koncertní činnost. Michal Pavlíček s tím tak zcela nesouhlasí. Osobně bych se přikláněl k názoru, že je nejvyšší čas přestat. Tím však netvrdím, že byl byla show v O2 areně vyloženým průšvihem. Ale Pražský výběr nemůže donekonečna žít ze slavné minulosti a jak ukázalo nerealizované vydání slíbeného nového CD, v přítomnosti a budoucnosti se kapela trochu plácá. Nesouhlasím s názory, že středeční show s názvem eR – Last or Forever s mnoha hosty plná převleků, světel, tanečnic, projekcí, rekvizit a pyrotechnických efektů byla zbytečně kabaretní. Na jevišti pod vznášející se figurínou Ropotáma se místy děly věci, nad kterými zůstával rozum stát, například když
Vilda Čok místo mikrofonu použil vysavač, ale nikdo přece nesliboval akademickou zábavu. A nejsou 80. léta, aby vše bylo považováno za provokaci establishmentu. Jen permanentní politický aktivista Kocáb si v závěru koncertu neodpustil šťouch do prezidentů Donalda Trumpa a Miloše Zemana.
Před zcela zaplněným hledištěm zahájil večer dýdžej Roxtar, po němž s písní Tajtrló z alba Běr za doprovodu Českého národního symfonického orchestru pod vedením dirigenta Metropolitní opery v New Yorku Stevena Mercuria vystoupil Vojtěch Dyk. Největší koncert ve své čtyřicetileté historii Pražský výběr odstartoval bubnovým sólem Klaudia Kryšpína a Jiřího Hrubeše na úvod skladby Straka v hrsti opět zazpívané Dykem. Kompletní skupina v bílých oblecích nastoupila hitem Snaživec. Potlesk byl veliký a změnil se v mohutný aplaus ve stoje, když kapela skladbou Stín vzdala hold zemřelému kytaristovi Radimu Hladíkovi.
Pohnutou atmosféru poté odlehčila ukázka z Žebrácké opery Bertolta Brechta Mackie Messer, kterou doprovázela projekce jejího známého televizního zpracování s Milošem Kopeckým. Pražský výběr se během večera střídal se svými hosty, mezi nimiž byla kapela Monkey Business, některých pěveckých partů se zhostila Iva Pazderková nebo bývalý člen skupiny Jiří Tomek. V písni Tatrman se elektrické kytary chopil i dirigent Mercurio. V závěru koncertu dorazil i bývalý baskytarista Pražského výběru Ondřej Soukup, kterému ve skladbě Slušný člověk zdatně sekundovala operní pěvkyně Gabriela Beňačková. Příznivce svých začátků kapela potěšila peckami jako Pražákům těm je tu hej, Na václavským Václaváku, Olda je přítel můj, Hrabě X nebo Komu se nelení, tomu se ženění. Bylo to místy trochu přemrštěné křepčení, ale většina přítomných na tohle loučení asi jen tak nezapomene. A o to jde, ne?!
Text: Roman Jireš
Foto: Michal Straka